onsdag 13 januari 2016

BÄTTRE SENT ÄN ALDRIG - 2015

2015 var året som jag lät mig slukas upp helt av att vara gravid och bli förälder. det var året då jag njöt till fullo i min bebis-bubbla och var allmänt hög på gravidhormoner och kärlek. Ett speciellt år. 
Jag lärde mig även en del att släppa kontrollen och var tvungen att få in i skallen att det här med bebisbak ligger heeelt utanför min kontroll, svårt att acceptera. Även tålamodet har fått bättras med en bebis, nu kan jag inte alltid äta exakt när MIN mage kurrar, det är någon annans mage som går först, osv.




  
Hur började 2015?

Det började med en väldigt festlig period, dvs de 14 dagarna av året som jag inte visste att jag var preggo. Joel tog examen och det firade vi med middagar, spel och massa vin och sen även överraskningsfest. Hade även babyshower för Elinis.






Vilket datum från 2015 kommer du aldrig glömma?

14:e januari, då det där testet visade *GRAVID* och allting tog fart, tänk, det var början på allt fantastiskt som sen följde.
Resan mot Smilla... men det tog tid att ta in, hur sjutton ska man våga tro på något som varken känns eller syns bara för att en liten sticka säger det?! Mådde ju inte illa där i början heller som "alla andra gör" vilket gjorde mig både glad men samtidigt nojig, jag letade ju febrilt efter tecken som skulle göra det overkliga mer verkligt och längtade ihjäl mig efter att magen skulle börja växa.



Men det största datumet i livet som jag självklart kommer minnas för all framtid; Lördagen den 26:e september. Kommer aldrig glömma den sjuka, sjuka känslan när jag såg vår lilla spädis komma farande under vattnet och jag fick upp henne på bröstet. Det var SÅ surrealistiskt, jag trodde att jag skulle gråta men jag bara skrattade och kände mig hög på adrenalin och otroligt lättad och tittade på Tobben och sa "titta, det är verkligen en riktig bebis! och allt sitter ihop!". Så overkligt och självklart på en och samma gång.

Hon var det finaste finaste fina jag någonsin sett. så liten och helt perfekt. Där var hon ju, vår unge.



Gjorde någonting dig riktigt glad?
Men ja! OM det gjorde! Gravtestet (eller test-EN snarare, vet inte hur många jag köpte), mammas reaktion när vi sa att hon skulle bli mormor, när jag tillslut fick mitt tecken och fick se ett litet hjärta slå på ultraljudet, när vi fick veta att vi väntade ett friskt barn, en dotter,  Tobbes reaktion när jag sa att han skulle bli pappa < 3
För att inte tala om Smillas alla leenden och skratt som får en att smälta varje dag.
Det har varit så många stora, oförglömliga stunder det här året.



Roligaste minnet från 2015?
Oj...måste nog säga mammas reaktion när hon fick veta att hon skulle bli mormor, den decibel-nivån alltså haha. 
Såhär i efterhand innehöll också förlossningen en hel del roliga detaljer, som när lustgasslangen släppte och tobbe började montera ihop den själv, att han tyckte att Smillas hår såg ut som en liten fisk i vattnet som simmade ut och in, när jag yrade om hur sjukt allt var och att "jag är med i en alien-film" och när huvudet syntes och jag ropade att NU FÖDER JAG EN APUNGE HÄR! 

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

2015 har varit mitt gladaste år, det har varit som en harmonisk klang genom hela året och inte lika berg-och-dalbane-likt som mitt humör annars är (än en gång - tack graviditetshormoner) och alla dessa stora stora lyckliga ögonblick har fått hjärtat att svämma över både en och två gånger och tusen gånger.




Tror du att år 2016 kommer blir bättre? 

2015 var liksom så himla stort för mig (som ni säkert förstått hehe). 

Det rymde så mycket nytt, så otroligt mycket kärlek och lycka och stora moment. Jag har svårt att se att något skulle toppa det. men 2016 blir vårat första år som en hel liten familj < 3
och jag ser så mycket fram emot det och alla "första gången" som vi kommer få vara med om med Smilli. Att få se henne krypa och ta sina första steg...plaska i vattnet i sommar...fylla ett år....första gången hon säger mamma....första semestern tillsammans....ja jösses *livet*





Vilka länder besökte du?

Vi hann med en resa till Mallis i maj innan jag blev för höggravid.


Saknar du något under år 2015 som du vill ha år 2016?
Känns som att jag fått allt jag önskat och MER det här året. Men jag hoppas på en semester utomlands med min lilla familj och se lite vackra, nya vyer 2016.




Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut?
Massvis! Framför allt födde jag ett barn!
Även allt innan som ledde fram till det, som att lyssna på ett litet hjärta slå inuti magen, göra ultraljud och se en krabat där på skärmen, VÅR lilla krabat, utnyttjat preggo-platsen på tunnelbanan, mätt min växande mage hos barnmorskan, gått profylaxkurs, gravidyoga osv.
Och så blev jag ju då till slut mamma och för mig är det det mäktigaste som hänt. och den där mäktigheten slår mig fortfarande varenda jäkla dag. 
Har även spenderat timmar åt att se på dessa två tillsammans och nypa mig i armen:





Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?

Ja, Elina och Joel till lilla Tyra i februari och så Lemis som fick lilla Filip några dagar efter att Smillis kom.

Vad är du mest stolt över 2015?

Vet inte ens om man får vara stolt över det här? men att jag uppfyllde min önskan och födde i vatten i stort sett utan bedövning (hann andas lustgas på lägsta nivån i 15 min), herre jäklar vilken urkraft det bor där inom en, hade ingen aning. Profylaxen, yogan och alla mentala målbilder jag pysslat med hjälpte mig otroligt mycket. Gav förlossningen 10 av 10 möjliga på utvärderingen efteråt, så enormt tacksam att det blev en så pass positiv upplevelse.

men mest stolt av allt är jag att få vara en del av denna lilla trio: 




och att jag och Tobben fixar typ allt (!) tillsammans och lyckas lösa alla nya situationer som vi aldrig varit med om så pass bra och stöttar varandra och kan skratta när det blir lite tokigt. vi är ju nya på det här med att vara föräldrar båda två så vi testar oss fram och lär oss hela tiden.

HON lär oss:





Vilka sånger kommer påminna dig om 2015?

Alltså...SÅ många. pendlade ju årets första drygt 8 månader och hade då alltid hörlurar i öronen. 
Men Thinking Out Loud med Ed Sheeran känns speciell, den spelade vi för Smilla i magen på kvällarna. även Hädan Efter med Veronica Maggio som prickar in så bra < 3
sen självklart *delfinlåten* som jag mediterade till typ varje dag inför förlossningen, förutom sista veckan för då hade jag tröttnat på det där skvalpet och tänkte att ni får det bära eller brista och gå som det går med det här födandet. 
Come and Get Your Love med Redbone spelar alltid Tobbe för smilla när dom byter blöja och hon blir sååå lycklig av den, brukar höra henne glädjetjuta där inne, så det är fint.

UPDATE: kollade mina mest spelade artister på spotify och det säger kanske en hel del om mitt musikbruk numera: Sleepy time, Astrid Lindgren, Pippi Långstrump och Emil i Lönneberga.... *man hänger väl med i det senaste*




Det bästa du har åstadkommit i år?
Kort och gott denna:




Har du blivit bättre på något?

Har blivit väldigt bra på att göra saker med en hand måste jag säga! Blivit mer modig att göra saker med bebis också, typ åka tåg, buss och amma offentligt.
och så vill jag väl tro att jag blir bättre och bättre på allt det här med att tro på mig själv och inte bry mig så mycket om vad andra ska tycka och tänka, men det är ju ett ständigt pågående projekt.


Blev du kär 2015?

Får väl svara samma som förra året; KÄR-are!! Fortfarande i denna, och i mina ögon har han alltid varit bäst, men sen han även gått och blivit världens bästa pappa till den viktigaste personen i våra liv har han vuxit ännu mer:




har även blivit helt upp över öronen störtförälskad i denna lilla person som visade sig vara ytterligare min stora kärlek här i livet som tagit över mitt hjärta helt besinningslöst:




Vad önskar du dig 2016?
Ett friskt år för alla jag älskar och att vi får vara tillsammans, mycket. Jag önskar att Smilla ska få fortsätta vara sitt glada jag, må bra och upptäcka och lära sig massa nya spännande saker.

Utmaning år 2016:
Mycket! Fortsätter ju traggla mig fram som mamma till ett annat liv och allt nytt som kommer med det. 
En utmaning kommer säkert bli att sålla ut alla "goda råd" som folk i all välvilja ger och lyssna på min egen magkänsla och vad som är rätt för oss. Den brukar ju leda mig rätt.

Beskriv året med tre ord.

Oj, bara tre. Det här året har varit så fullt av lycka och kärlek. Det har också varit det mest utvecklande året hittills på många sätt. och harmoniskt. väldigt lugnt och harmoniskt. och stort och viktigt och livsomvälvande samtidigt. okej, det blev lite mer än tre ord.



Du, mitt hjärta, tack för allt du gjort med mig det här året.


2 kommentarer: